Mishi Gushi

I måndags såg jag och min bäste vän Simon det sista avsnittet av The Wire. Vi hade ingen aning om att det var sista men efter halva insåg vi att så var fallet. Nu vill jag inte spoila för mycket, men slutet var rätt likt många andra säsongers slut. Det så att säga knöt cirkeln, låter kanske bra men det kan vi diskutera en annan gång. Men det är ändå charmen med The Wire, det är ingen serie som varje säsong slutar med en cliffhanger eller med nått bra. Istället har det ofta varit med att den handling som säsongen byggt upp når sin kulmen i näst sista avsnittet och avslutningen ägnas åt att fucka upp allt igen. Men som jag kommer sakna serien, den nådde ända upp till Sopranos-klassen. Alla karaktärer, goda som onda, alla har jag älskat.
En liten lista över karaktärer:
McNulty: Vad säger man, ord kan inte beskrivas för denne älskvärda suput. Han gav Jameson ett ansikte.
The Bunk: Cigarren, rockarna, kostymerna, den rosa skjortan. Han och McNultys sessioner med whiskyn vid tågrälsen kommer alltid leva kvar.
Omar: Världens bästa bögkaraktär liksom. En sann outlaw, fy fan vad bra han var.
Jay: Hänglsena, magen, dubbelhakorna. Det enda som saknades var rökningen, annars komplett karaktär. Alla sexreferenser han drog klädde han jävligt väl.
Lester: Hur kan man inte älska den envise gubbfan.
Stringer Bell: En av mina personliga favoriter, jag grät när han togs ur serien, huuu, vill inte tänka.
Avon: Bossarnas boss, betydligt mer spännande än Marlo, lite lagom galen sådär.
Marlo: Kallaste jäveln på jorden, jag tror inte han hade några känslor alls
Bubbles: Skönaste pundaren/uteliggaren, slutet för honom gladde mig nog mest av allt efter allt han fick gå igenom.
Clay Davis: Den korrupte fan som kunde säga "shiiiiiiiiiiiiiiit" i tio sekunder
Haha, jag kan fortsätta i två timmar till så jag besparar er. Men namnen kommer finnas kvar:
Cedric Daniels, Rawhls, Waolcheck, Prezbo, Herc, Carv, Chima, Tommy Carcetti, Norman, The Greek, Frank Sebotka, Ziggy, Ziggys gås utan vingar som söp ihjäl sig.
Det var mest vitingar det men bäst var alla namn på de som var "in the game": D'Angelo, Poot, Boodie, Slim, Lil' Kevin (som var astjock), Snoop, Chris, Cheese och en mängd med. Till sist får vi inte glömma Proposition Joe, den mest sympatiske av de alla, han hade alltid ett förslag, resten gillade mer kulregn.
Men sen har vi ju D'kwon och alla hans hoppers.

Fan, jag kommer sakna er allihopa. Plus en massa till jag inte kommer på namnen på. Tänkte lägga upp lite bra snuttar från tuben men det får dröja.


Bunk & Lester


McNulty visar hur en polis bör bete sig


Räkna antalet "fuck"


Stringer lär sina langare lite ekonomi

Kommentarer
Postat av: Simon

Ja, vilka minnen. Förutom Bunk & Freemans förhör med sjömännen så är min favorit Dees sammanfattning av kapitalism: http://youtube.com/watch?v=Cvq3Pf3j61c
Lika många roliga formuleringar som en Rocky- strip, "ey, mr. nugget."

2008-03-14 @ 01:17:33
URL: http://yourmagicisworking.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0