Herren sade varde ljus

Idag är det vilodagen, det har herren sagt i sin heliga skrift och enligt mina erfarenheter har han sällan fel, den där skäggige mannen uppe i himlens paradis. Därav sitter jag och knapprar lite planlöst på min laptop, lyssnar på någon gammal Buzzcocks-hit och låter tiden sakta rinna ifrån mig. Idag har jag inte gjort speciellt mycket överhuvudtaget och jag erkänner att det är rätt skönt faktiskt. Särskilt efter helgens flängande in och tillbaka till Sveriges blåsigaste och regnigaste håla, i folkmun kallat Göteborg. Igårkväll var jag med flickvän och hennes bästa vän på någon slags Balkan-klubb. Innan vi gick det kändes det som att det skulle vara vi och 200 ex-jugoslaver. Så var inte riktigt fallet men det lossnade aldrig riktigt. Balkan-musiken har inte riktigt den inverkan på min kropp som får mig att släppa alla spärrar. Nej, för att det ska ske krävs det lite knullelectro, knashouse eller byråkrattechno, typ sådant de spelade på Rio Rio. Men jag har på två utekvällar druckit sammanlagt sju öl, det är rätt bra för min nya, lite nyktrare framtoning. Så jag kan inte säga att jag varit spiknykter i över två veckor, men snudd på.

Nu ska min flickvän utföra diverse byggarbeten i sitt rum. Sitter mest och tittar på, nickar lite gillande och säger några mindre väl valda ord ibland. Är med sanning född med tummen mitt i handen. Att ge en hammare till mig är som att be om olycka. Fick G i träslöjden på högstadet med den makabra motiveringen av min lärare, "Ingen i min klass ska ha underkänt". Jag tackade, bockade och slog hammaren på första, bästa finger i ren glädje, en glädje som blev rätt kortvarig då.

Borde börja plugga lite inför min tenta. Hela tentan ska byggas på textanalys. Låter inte speciellt skoj, eller med en sådan utgångspunkt är det givet att det kommer bli en paradgren för alla som är skickliga på att "spreja guld på bajs". Något min gode vän Simon är mästare på. Jag tror även att mina personliga kunskaper i ämnet är rätt bra. Därför kan det nog bli okej med en subjektiv tenta. Imorgon har vi lektioner, jag skolkar och stannar kvar lite här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0