DN vs. SvD, del 2

Ja, fredagsunderhållning står på menyn och jag kör en re-match med DN mot SvD. För att klargöra lite nogrannare vilka kategorier som bedöms kommer listan på vad som bedöms:

Huvudledare
Signerade ledare
Debatt (Brännpunkt i SvD)
Nöjeskrönikan
Serierna (Rocky vs Stockholmsnatt)

Bedömningen sker enligt mina egna kriterier, inget som ifrågasätt, allt glasklart så då kör vi!

Rond 1, huvudledare:
Idag väljer båda tidningarna att egna sina ledarsidor åt gårdagens inlägg i DN Debatt där Alliansen går i säng med Mp i et förslag om arbetskraftsinvandring från hela världen. I DN fokuseras det på att miljöpartiet agerar som en lone wolf, joinar alliansen när det behövs och sammansvärjer sig med S och V när det lutar åt det hållet. SvD verkar en aningen nöjdare md det hela och ger en känga åt Arbetsförmedlingen, Sossarna och verkar rätt nöjda med det hela.
Resultat: Svårbedömd kategori, men eftersom DN startat hela fadderullan drar de hem en mycket knapp seger, 1-0

Rond 2, signerade ledare.
Jahapp, DN frångår sitt vanliga format med tre signerade ledare till två idag. Dels får Peter Wolodarski utrymme att sjunga marknadshyrornas lov i Stockholm, en åsikt jag delsvis kan hålla med om. Men roligast är att min storebror körde exakt samma utläggning för mig i augusti förra året. Jag undrar, är min storebror Peter Wolodarski. I den andra ledaren ägnar sig Pernilla Ström åt att attackera folk som självmant sjukskriver sig för att de inte "orkar" arbeta utan hellre förlitar sig på skyddsnäten vi svenskar har. En spännande ledare, lite väl generaliserad ibland men poängen är tagen. I Svenskan tillåts Gudmundson härja fritt idag och skiter ur sig två, TVÅ, kolumner. I den första är det den galne Holländaren som gjort en film om muslimsk ondska. Förstod aldrig riktigt vad han ville med sin ledare. Han poängterar att alla är livrädda för att kritisera muslimer men i samma mening lyckas säga att Wilders är en dåre, vad ska jag tro? I sin andra ledare sågas det sossar, note taken. Han lyckas visa att S agerar annorlunda i opposition angående Kina.
Resultat: Fortsatt jämt, men jag väljer att ge Gudmundson vinsten. Notera att det är Gudmundson som får poängen, han drar hela lasset själv, ingen uppbackning. Kan det vara en ny storstjärna på uppgång. Till Wolodarski/Storebror, bra grej men det räcker inte hela vägen med sådan gammal skåpmat. 1-1

Rond 3, debatt
Jag slår upp DN Debatt och möts av att någon stolle från Kd har skrivit något om fastighetsskatter. När jag läser det börjar skägget växa inåt och jag vänder blad. Brännpunkt vet jag inte vad. Mest en massa repliker, inget nytt blod i debatten där heller. Några sjöfarare skriver om havet, två andra diskuterar Björklund.
Resultat: Oavgjort, på grund av för dålig kvalité. Fortfarande 1-1

Rond 4, nöjeskrönika
Idag går matchen mellan den ständige krigaren Lokko mot Karolina Ramqvist. Ramqvist skriver en krönika om en amerikan som livnär sig på att recensera parfymer. Ett spännande ämne, känns nytt, annorlunda och det där med smalt och analt vetande får nytt liv. Bra grej det. Lokko svarar med att skriva om Minghellas bortgång och det blir aldrig riktigt spännande. Varken roligt eller nydanande där.
Resultat: Parfymrecensenten vinner alla gånger över en brittisk filmregissör. 2-1

Rond 5, serier
Idag var Rocky väldigt svag, förstod inte riktigt meningen med det hela. En klar besvikelse för min del. Nästan så att kaffet inte ville ner, min dag blev inte lika bra som den kunde ha blivit. Stockholmsnatt gör dock ingen besviken idag. Där diskuteras det huruvida man ska gå på Colin Nutley-film och hånskratta eller ej. Slutklämmen blir att vill man reta etablissemanget så ska man gå på "Kingkong-pungen" och hånskratta istället. Bra grej om svensk filmindustri, poängen satt där den skulle.
Resultat: Knockoutseger till Natten idag. 2-2

Slutord: Jaha, då ser vi att det blev oavgjort idag, spännande värre. Ett oerhört drama som utspelade sig. Till motsats från fotbollen blir det ingen straffsparksläggning i tidningsmatchen. Nästa fredag hoppas vi på en ny omgång, visst gör vi?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0