Tänker till om bostäder

Okej, läser det här i dagens DN och på något sätt andas jag ut litegrann får jag erkänna. Ända sedan i höstas typ någon månad efter vi flyttade in här kom det besked om att Svenska Bostäder skulle sälja Skrapan. Min stora oro var att något utländskt bolag skulle köpa hela skiten och sen driva oss studenter på flykt. Den här oron har liksom legat och gnavt inom mig, den dyker upp då och då, en liten osäkerhet som alltid funnits där över att något utanför min sfär av kontroll kan ändra om mitt liv radikalt. Nu verkar det som att det blir ett bra slut på det hela. AP Fastigheter känns som en trygg köpare, de har drygt 9000 hyreslägenheter varav hälften är studentbostäder, så det känns som ett företag med koll. Visst hade det varit bra ifall SSSB tjackat hela skiten men jag tror AP kommer fixa det här. Enligt sossarna verkar dock Svebo gjort en investering på Skrapan i klassen nära 2 miljarder och de sålde huset för 1,2 miljarder. Så jag vet inte om Svebo gjorde rätt, men just det är inte några av mina större bekymmer.

Nog om mina egna, personliga bostadsbekymmer. Idag presenterades den beryktade och redan bespottade utredningen kring kommunala bostadsbolag och hyressättningar. I DN uppmärksammas det hela med en huvudledare och en debattartikel plus att igår gick Hyresgästföreningen till attack mot nämnda utredning. DN:s ledarredaktion håller helt med utredarna och det gör på ett sätt jag med. Nu är det lite som att kasta sten i glashus eftersom jag, det är inte skryt bara fakta, bor jävligt attraktivt och ändå rätt billigt får jag erkänna. Så visst, jag gynnas helt klart av systemet som för nuvarande råder i Sverige. Men det gäller ändå att inse fakta, bostadsmarknaden i Stockholm är inte frisk, den är helt sjuk rent ut sagt. Det råder lite av djungels lag och så ska det inte behöva vara. För mig är det faktiskt helt rimligt att en lägenhet i Innerstan ska kosta mer än en lika stor lägenhet ute i Rinkeby. Allt annat är bara idioti. Jag kan faktiskt hålla med min storebror att det inte ligger i statens intresse att låta folk bo billigt på attraktiva adresser. Vill man bo bra i Stockholm ska man vara redo att betala för det också. Det är inte allas rättighet att bo i Innerstan. Nu finns det en viss problematik, helt klart. Allt för stora hyreshöjningar kommer ju förstås leda till att folk som bor här i Innerstan inte har råd att bo kvar, då måste det finnas alternativ för de att ta vägen eller så får det lösas på annat sätt. Jag låter väldigt såhär elitistisk nu, att bara rika ska bo i Innerstan, men något måste göras åt rådande situation, och något bättre förslag har jag inte hört komma någonstans. För i dagens läge där allmännyttan sätter hyresnivåerna och de privata fastighetsägarna måste anpassa sig efter det blir det aldrig lönsamt att bygga nya hyresfastigheter för privata ägare. Det tycker jag är absolut sjukast att bolag med kommunen i ryggen får bestämma över marknaden, det är något som absolut måste avskaffas, genast.

Idag orkar jag inte bläddra igenom DN Bostad, känner ingen lust till att flukta efter lägenheter. Kommer ändå sluta  på en landsortstidning i Hässleholm...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0