Fortsatt tjat om rökningen

Ska fortsätta orera lite kring mitt påhitt att sluta röka. det är inget längre missbruk som pågått utan efter några års feströkande tog det hela fart någon gång i februari-mars förra året. Bodde hemma i Rydaholm på den tiden så att röka hemma var inte att tala om. Stor anledning var att jag på jobbet var det rätt frikostigt med rökpauser och en god anledning att prata med Sofie typ. Så började det. Fick i april överta en lägenhet med världens bästa, inglasade balkong som min gode vän Simon sa orden första gången han var där: "Det vore en styggelse att inte röka med en sån här balkong". Sagt och gjort, plötsligt snittade jag på femton cigg om dagen. Det bara rullade på, mina föräldrar protesterade lite i början men annars var det bara att köra vidare. Även ifall det var rätt dyrt så jobbade jag och pengar fanns det lite för gott om så det var inga bekymmer. Något år gick på i samma bana och under sommaren blev det värre och jag snittade väl på ett paket om dagen. I mitten av augusti lämnade jag balkongen i Värnamo och flyttade till Stockholm. För att få en cigg var jag numera tvungen att ta hissen femton våningar ner plus att min ekonomi drastiskt blev försämrad. Så nu när hösten snart kommer bli vinter tog jag det (ibland ångrar jag det, oftast i abstinenstider) slutgiltiga beslutet att sluta.

Anledningar till att sluta var relativt få men väldigt tungt vägande. Dels är det inte värt att stå ute i minusgrader, snöstorm och stormvindar för att få i sig sitt dödande gift. Dessutom har jag fanimej inte råd längre. Sparkontot börjar redan få stora hål i sig och inte behöver de förvärras bara på grund av något jag egentligen inte behöver.

Nog kommer jag sakna det, det gör jag redan. Men min flickvän stöttar mig och hjälper mig när det är som värst. Hoppas andra finns där i Stockholm när hon inte gör det. Istället för att löpa ut varje rast i skolan får jag hitta på annat att göra, typ vara social med alla mina icke-rökande klasskompisar (typ ingen i min klass röker så det är bra). Nu har ju även varenda uteservering bommat igen så då behöver jag itne sitta ute och känna att det hade varit gott med en cigg till kaffe/ölen. Feströka får det nog bli en del, just det kommer nog bli svårt att komma ifrån. Att hålla emot alkoholpåverkad har aldrig riktigt varit min grej.

Var ute och tog en cigg innan, bara för att prova på vad som hände. Det hände ingenting och det smakade fan inte gott heller. Nu behöver jag inte röka på ett par dagar känner jag, vad tjänar det till?

Kommentarer
Postat av: Dennis

Det går över :(

2007-11-05 @ 14:18:57
URL: http://korallrevetinorr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0